KEMATIAN SUATU KEPASTIAN
11:23 PM | Author:


Jika kita perhatikan akhir-akhir ini, nyawa manusia sudah menjadi begitu murah. Tiap-tiap hari ada saja kematian, samada dibunuh atau membunuh, berlaku gempa bumi, kemalangan, banjir, wabak penyakit, dan berbagai lagi bala dan bencana dari Allah S.W.T. Dunia sesungguhnya semakin bergelodak seolah-olah kapal di lautan, jika tidak dikemudikan dengan baik, binasalah jawab nya.

Setiap makhluk terutamanya manusia pasti akan menemui mati. Cuma tempat, masa, dan bentuknya saja kita tidak ketahui, kecuali Allah s.w.t. Di sebalik Allah merahsiakan saat kematian kita, adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita meninggalkan larangannya. Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati, akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapatkan keradhaan Allah.

Manusia seperti ini sentiasa merasai bahawa setiap tingkahlakunya diperhatikan Allah s.w.t. Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah di hari Qiamat nanti.
|
This entry was posted on 11:23 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.